galopep

Alla inlägg under april 2013

Av Bea Andela - 29 april 2013 15:45

Av Bea Andela - 29 april 2013 14:40

                    Espartero Baldomero WB

13 Juli 2005

e.Juegeton MAC

u.Rocky Mountain KLT - Rocky- Mowgli

Grålle är född hos oss och var en liten rackare, 2 veckor över tiden gick hon och ut kom en liten skit som inte andades och var helt blåsvart i slemhinnorna. Jag greppa honom om midjan och skaka honom upp och ner och Willy banka honom över bröstet. Det rann massor av fostervatten ur honom, och det börja låta mat i armarna la jag honom i halmen och vi masserade och se där fanns liv. När han väl hade fått igång cirkulationen var han snabbt uppe på vingliga ben, har aldrig haft en fölunge som stått så länge när han väl rest sig.

Denna fula lilla rackare var så liten och var nog 15cm högre i baken och ett pytte litet huvud och nästan ingen hals.

Dom 2 första åren tittade jag knappt på honom. Så en dag tog vi med denna fula 2 års hingst och se han var ju riktigt fin och hoppa kunde han och han var stor.

Han var stor och ranglig och var inte läge att rida in som 3 åring, men  han fick bli valack och stå och växa ett år till.

Den häst var mycket lätt att rida in, men sen då var det inte lätt längre. Han började med att läga ut tungan på sidan , ja det såg hemskt ut såg ut som det hängde ut en fläskfile... sen la han tungan över.En lång period var jag gråtfärdig. Mycket bett har testats på denna kille, sen kom en period då jag bara red honom på kandar med en anatomisk KK stång från Sprenger och då slutade problemet!

Nu är han fin att rida och ligger mjukt och fint i handen med stöd ( han blev tom och släppte innan) Vi tränar på och utbildningen fortsätter, mina tränare gillar honom och han hae blivit riktigt flott.


Bilden mitt i med röd bakgrund är hans pappa, ganska likt va?


Av Bea Andela - 29 april 2013 10:26

Rullningskungen har fått nytt namn.
Fantomen!

Av Bea Andela - 28 april 2013 09:29

Gårdagen bestod av vårbestyr, kratta och fixa. Vi gjorde även fixat drivbänken utanför verkstan så vi kan ha tomater där, konstigt nog är där mycket bättre än i växthuset. Tiden bara flyger iväg när det är sol och man kan fixa ute. Men lika snabbt slår vädret om så här i April, vipps slog det om och börja regna. Fast det var lagom att gå i och äta lunch och kolla WC dressyr från Göteborg.
Mocka och fixa stall, och detta eviga packa hösilagepåsar.......... Mitt i stall görat ringer min gode vän Lotta och vi pratar om laget och att det är strul med halta hästar, och jag har ju ett stall med pigga friska ( bara matte som inte är ok). Så det blev bestämt att jag ska rida i laget , jag som är vinglig och inte har koll på min högersida, tur att det är riktigt lätta program. Nu ska jag bara bestämma vilken häst som ska ridas. Som sagt mycket tidigare än beräknat, skulle ju inte börja rida förren tidigast i slutet av April.
Kvällen kom och jag och Willy ryktade varsin grå, de var premiär för Willy att rida Galope när vi rider ut tillsammans. Och det gick super bra, han spände lite mot Grålle men Willy fixa de.
Klockan blev mycket och jag måste nu baka bullar då jag får besök av Marie.
Bäddade rent till både oss och hundarna, så skönt.

Av Bea Andela - 25 april 2013 22:46

Idag var jag i väg till Rappestad och tränade för Lotta. Det var första gången jag åkte helt själv med Galope, började med att köra förbi fiket och köpte vaniljbullar.
Det gick kanon att lasta ur själv, han lät alla höra att han kommit, men uppförde sig när matte tog av täcke och transportskydd. När väl matte satt i sadeln passa han på att stajla lite extra när vi passerade hästarna i hagen. Och i ridhuset satt Lotta på en snygg donna.
Träningen gick toppen och det var bättre än förra veckan, vi jobbade vidare på rakriktning och öppna, på slutet kollade vi hur han klarade förvändgalopp men där saknade han styrka och förstod inte riktigt vad vi ville, och det kom in 2 hästar i ridhuset och koncentrationen brast lite. En trött hingst och nöjd matte gick ut till trailern där han fick stå och mumsa hösilage.
Medan matte tog en fika med Emma , Andreas och underbart söte lille Adrian. Medan vi kollade på Lotta på Zebban.
Hemma fick Galope vila och äta kraftfoder i boxen, och matte hamna i solen med paddan i knät svtplay och dressyr!
Tog en tur på Grålle nu på kvällen och oj så lätt det va att sitta och rida förvändgalopp på 15m volt.
Ojdå när jag kom in och bytte kläder så upps va solen tagit!

Av Bea Andela - 23 april 2013 22:48

Dagen började med att Stina kom med färska frallor och vi åt god frukost. Givetvis var det inspektion av Galope först, han är så fin.
Kaffe och mycket prat och tiden bara flyger iväg. Det blev bråttom att hoppa in i duschen och komma iväg till sjukgymnasten, tyvärr har jag ju tappat balansen på höger sida. Fick en del nya övningar som jag ska jobba med , så får vi hoppas att nervtrådarna hittar varandra igen men det tar tid , upp till 1 år.
Sen en snabb sväng för en fika med bästa Linda. Och sen iväg en snabbis till Rappestad och fixa Zebban. På väg hem blev det en tur till CityGross, fy jag verkligen ogillar att gå i affärer. Hemma vänta Willy med kaffe och så blev det en fika med honom ,,,, mycke fika idag........
Ut i flygande fläng och mocka och fixa stallet. Lagom till det var gjort var middagen klar, underbart god köttfärssås och pasta. Tack Älskling!
Ut och fixa dom grå och sadla, har ju väntat med att rida då det blåser som attan, trodde det skulle mojna till kvällen. Men nej då 12m/s i byarna så det är väl bara att hålla i sig eller?
Galope vila igår så det kändes ju som en smart idé att ta ut honom i skogen i storm med halvt galna broder bråttom.........sagt och gjort vi red iväg på 2 taktande grå hästar. Pigg som attan var han lille hingsten och visade att man kan slå med frambenen när man möter lastbilarna som kör nere på E4an, och bocka i skogen går åxå. Men med tanke på blåsten var dom toppen duktiga, och jag är så lycklig hur bra dom grå funkar ihop!
Och min älskade lille hingst är riktigt kelig och helt underbar, tror han börjar gilla att blir pussad på , Willy säger att han inte har nått val då jag tvångs kelar med honom så nu är han så goooo.
Nu är jag helt slut i kroppen och däckar en stund i soffan innan sängen ...

Av Bea Andela - 21 april 2013 14:34

Av Bea Andela - 21 april 2013 14:32

Skapa flashcards