galopep

Alla inlägg under december 2013

Av Bea Andela - 19 december 2013 08:39

Ganska lugnt just nu då alla stallets hästar utom Grålle är vaccinerade.
Inför 2014 har jag klart med seminstation för tappning av sperma på Galope.
Har även tagit kontakt med en Mentalcoch som ska hjälpa mig att bli en bättre tävlingsryttare, något som jag behöver då,det blir någon spänning från det att jag lämnar framridningen och ska gå in på banan. Men nu ska den biten jobbas på, så roligt, det är dax att jobba på Chrawall och inte bara hästarna.
Sen ska det ju göras val ska våra ston ridas eller betäckas ? I så fall med Galope , eller någon annan ?
Är det någon som har erfarenhet av Mentalcoch eller så får ni gärna kommentera och berätta hur ni upplevt de.
Lev Väl & rid vackert!

Av Bea Andela - 14 december 2013 09:21

Wiiiii det hade kommit ett paket i brevlådan, å jag kunde knappt hålla mig tills jag kom upp i in.

Och jag slet upp paketet för det finns inget som gör mig så glad som nya grejer till hästarna. Och jag vänta ju paket från Sara som varit i Spanien på SICAB, hon var snäll och köpte en sån fin (dyrt) visnings grimma till Galope. Så när jag väl fått upp paketet så blev jag ganska snopen det var ingen grimma de va ullstrumpor och fina ullinneskor som snälla Carina skickat till mig.
Dom var jätte fina och så sköna, är invigda. 1000 tack Carina och god Jul kram!

Av Bea Andela - 13 december 2013 11:24

13 december och minus igen.
Linda var här på lussefika på morgonen och nu sitter jag här framför brasan och funderar över dagen.
Mycket tankar i huvudet hur göra och vad göra...............

Av Bea Andela - 12 december 2013 23:44

Ja inte jag!
Men det har varit fint väder +8 och sol. Förmiddagen spenderades med att fixa staket eller laga och sätta ny tråd så det är bra med ström i trådarna, phu kan säga att det av tungt att traska runt i gummistövlar i leran fram och tillbaka med min tråd och sen sätta på strömmen och mäta, yes nu jädrar i min lilla låda nu är det ström som heter duga.
Sen sadla jag min Älskade Galope och tog en tur i skogen, det är stor skillnad nu sen jag la på flappskor på honom inte trampat sig en gång och han jobbar i härlig uppförsbacke med ett fint stöd fram till handen. Det är en annan känsla i handen nu när jag bytt bett på honom efter vilan, detta ligger han lätt och stadigt på med en stängd nöjd mun som skummar jätte mycket.

Jobbet nu går ut på att komma igång igen efter vintervilan och att bli starkare i bakdelen dvs mycket övergångar. Sen blir det en del konditionsjobb, men jag är ju rätt försiktig med att sätta igång väljer att bygga sakta, vill ju ha min Kung länge.

När allt var klart i stallet var det riktigt skönt med ett varmt bad med levande ljus på kanten, och något gott i glaset att dricka.
Nu är stallet släckt och jag ska krypa ner i renbäddad säng underbart, och i natt kommer Willy hem från Danmark. Tänkbart det är Lucia imorgon va snabbt ett år går........
Lev Väl

Av Bea Andela - 12 december 2013 09:34

Av Bea Andela - 12 december 2013 09:32

Min älskade ryktborste !

[Bild]

Har köpt en exakt likadan som denna 25 år gamla men den är inte lika bra.

Av Bea Andela - 12 december 2013 09:17

Dagarna går fort , denna veckan har jag ju varit ensam då Willy varit i Danmark igen. Det har inte blivit som jag tänkt med ridningen pga dålig hund. Eroz och Jack råkade i slagsmål och Eroz fick ett bett i skenbenet och han är svullen och halt, han är ju en känslig kille och bryter ihop helt när han har ont , han blir nästa apatisk( det är nog sen hand trauma innan han kom hit) så jag har fått bära honom ner för trappan och ut och sen bära upp honm igen. Eller lyfta upp honom i soffan och bädda ner honom.

[Bild]

Så hästarna har det blivit mest pyssel med och jag älskar ju verkligen att rykta med äkta tagelryktborste och skrapa, den gamla är bäst , den är nog 25 år gammal. Synd att inte Galope och jag är överens ,han är inte så nöjd när jag ryktar , han är ganska kittlig. .

[Bild]

All snö har smält bort och det är varmt ute igen ca 7 + konstigt i december.
Ska ta och rida Galope nu på förmiddagen, han är så fin att rida tänk vad jag älskar den hästen.

Av Bea Andela - 10 december 2013 14:55

Det är lite mycket tankar i huvudet, lite ledsen och kommer liksom inte ur de.....
Hästarna är inte i full gång, Galope håller på att ridas igång efter vintervilan och Grålle tar det lugnt efter att han hade feber. Gullan skulle jag behöva hjälp med så jag inte är ensam , hon är ju bara riden i 4 veckor förra året skulle behöva komma igång, men känner mig inte 100 i nacken och det får inte bli tokigt, får inte rammla av. Och 3 åringarna skulle åxå behöva ridas in och säljas, prio 1 att Alejandro säljs.
Sen är det så mycket med Willys jobb, han har inte 1 minut över att hjälp till just nu. Och nu är han på väg till Danmark igen, så jag är ensam hela veckan utan bil. Ska bli skönt när min är lagad detta är inte kul att va så låst.

Skapa flashcards