galopep

Direktlänk till inlägg 25 augusti 2015

Stämpel i rumpan

Av Bea Andela - 25 augusti 2015 23:32

Jag har länge gått och funderat på en sak jag pratade med Sara på Pepino för över 1 år sen om. I Spanien märker man ju PRE hästarna hingstarna på vänster sida och Stona på höger med stuteriets Hierro ( stuterilogga)
Och jag har kollat runt lite om någon svenskfödd PRE var märkt men inte fått fram att någon är de, men Sara har ett järn, och nu ville jag göra de med Galope som den förste svenska PRE med stämpel i rumpan.
Så veterinär kontaktades som kom hem till mig med flytandekväve -197 grader ( man frysermäker och inte bränner )

Nu blir det inte vita hår som när man frysmärker travare utan det blir mer som en vanlig brännmärkning så det syns även när han skimmlat och blivit ljus.

Och röken är kyla, och kyla är bedövande. Så det var inte smärtsamt utan allt gick lugnt till, han var inte stel eller öm i muskeln senare på kvällen heller.

Så här såg det ut direkt efter järnet togs bort.

Och så här på kvällen och ingen ömhet.

Järnet helt frostigt
Och jag är nöjd och tycker det blev snyggt och ville ha min häst märkt lite som en kvalitetsstämpel.
Ska bli kul att se hur många fler Pepinohästar som får ett P i rumpan. Och nu hoppas jag att jag slipper bli lynchad av diverse tyckasyndomhästenfolk....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bea Andela - 26 november 2015 13:50


Nu har Galope vintervilat i nästan 3 veckor, och både han och jag längtade ut i skogen. Stod länge och ryktade min kung , har inte blivit så mycket pyssel med honom då jag inte varit hemma. Kungen nöjt av att ha sin matte för dig själv, och varje d...

Av Bea Andela - 17 oktober 2015 13:18

Upp i ottan och iväg till Askersund med Galope. Första klassen var LA:3 och han var så med mig och jag hade en härlig känsla. Gick upp i ledning och slutade 3a till sist. Var så nöjd och hade en härlig känsla hela programmet. Tyvärr var priset det...

Av Bea Andela - 5 oktober 2015 22:47

Trollet är helt underbar och är ett A-barn i allt hon gör. Hon har fått börja stå en stund i egen Box och är helt cool och äter och lägger sig och sover helt lugnt. Men jag har aldrig hört någon klucka i sig mjölk så länge när dom släpps ihop igen ef...

Av Bea Andela - 2 oktober 2015 09:01


Idag är det 25 år sen.25 år av oändlig saknad.25 år av en otröstlig sorgJag har fortfarande svårt att ta in att Du inte finns, svårt att förstå att jag har klarat 25 år utan DigTiden går men, i mitt huvud står tiden still, allt är lika tydligt som de...

Av Bea Andela - 25 september 2015 20:37


Ja jag tycker det var nödvändigt Anna! Och jag är glad och stolt över min Pepino häst och det är tradition att man märker spanska hästar och jag kommer göra det igen. Och jag tycker det är skit snyggt ! ...

Skapa flashcards