galopep

Alla inlägg under oktober 2014

Av Bea Andela - 29 oktober 2014 23:40

Idag hände de som inte får hända, trotts att vi har larm i stallet på ytterdörrar Galopesbox sadelkammare rörelsedetektor i verkstan så har det varit inbrott i sadelkammaren. Fönstret hade vi missat att larma , och den som var här måste känt till de. Det känns förjävligt rent ut sagt har inte orkat skriva om de ens, dagen har gått åt att sitta i telefonkö till polis och försäkringsbolag.
Och Willy har varit och fixat med mer larm. Så kan bara SÄGA ATT NU ÄR DET LARMAT ÖVERALLT PÅ ABBETORPETT ! Boningshus , kontor alla fönster ja ALLT !!!
Till Er som jag umgås med vi tar detaljerna när vi ses,, är för arg idag !

Tack för att du finns mattes hjärta <3

Av Bea Andela - 29 oktober 2014 09:27

Vilken höst det är, upp till 17 grader varmt, de är varmare än förra sommaren. Ziva och Ragge är fortfarande på bete och det är gott om gräs plus att dom får kraftfoder 1 gång om dagen.
Helgen som var hade jag samlat lite goa PRE tjejer för träning tillsammans det var Mari Karlsson Carina Nordling och min bästa vän Camilla "Milla" Söderbom som kom till Väderstad för träning på Herrgården för Nina Fox Stark http://tranarbloggen.se/ Mari och Cinnas hästar stod där och Millas hos mig. Och alla tjejerna var inkvarterade hos oss på Abbetorpett.
Det var så roligt att se andra PRE träna och det var riktigt fina hästar jag fick se så peppande att träffas, och det kommer vi göra om och då bjuda in fler.
Min tanke är att göra detta en torsdag - lördag och ha träning torsdag , fredag och sen ha de tajmat med en bra tävling här någonstans så vi kan invadera med PRE , hoppas ni är med på de alla tävlingssugna PRE ryttare.
Galope var fin och jobbade på , vi är ju mitt i ett jobb då vi ska snäppa upp allt och jobba mot MSVB, så första dagen var mest lösgörande och han är så rolig att rida.

Efter passet var det lite Mentalcoching som är så intressant och jag hoppas det ska hjälpa mig med min prestationsångest. Alla var mycket nöjda, och vill fortsätta.

Mari " är det något problem för Dig " & " jasså du tycker så du " fniss fick du användning för de ?
En härlig dag avslutades med att min underbara sambo lagat mat till oss och god efterrätt och Vin därtill många skratt och trötta tjejer , fast när Doleys plockades fram piggnade någon till ;)
På natten slog klockan om till vintertid och vi fick en extra timme att sova , snacka om bra planerat !
Morgonen började med frukost allaWilly extra allt !!!
Dag 2 fick Galope på sig kandaret och vi skulle jobba vidare med dom där förbaskade enklabytena, som banne mig inte är enkla. Fattningen är så bra ! Men tillbaka och ner i skritt mindre bra ,,,, och de var de vi jobbade lite extra med, pling och så funka de. Och sen skänkelvikning undan vänster har varit lite jobbigt, men plötsligt händer de och det bara flöt så där härligt åt sidan, lätt och enkelt åt båda håll så lycklig matte.

Härlig fin till handen.

Måndagen fick min Kung vila och bara gå i hagen och göra de han är bäst på , rulla sig.

Tisdagen red jag en runda i skogen och sen ut på vallen för att känna på dom enkla bytena och smack dom gick så lätt , överlycklig matte. Nu ska jag bara lyckas behålla den känslan till helgens tävling.

Lev väl och rid med glädje !

Av Bea Andela - 23 oktober 2014 13:17

Red bort till Herrgården för träning, det var kallt denna morgon jacka på , känns att det närmar sig november. Träningen idag började med att trava bommar på volt, bra och lösgörande , ryggen kommer upp och jobbar fint. Fokus på övergångar med, tillbaka är han jätte fin och kommer fint på bakbenen mellan trav och skritt, sen igång blir det lite för stora travsteg och han lite lägger sig på. Så vi jobbade med att komma igång med snabba steg uppåt, öppna i trav med övergång till skritt och sen igång i trav igen. Riktigt bra övning för att få dom på bakbenen. Galoppen kändes fin och vi jobbade med galopp trav 1-3 steg och sen galopp, och galopp i öppna. Han gjorde fina öppnor på medellinjen i galopp. Tänk så kul det är att träna med Galope, vilken häst han är!

Lev väl och rid med glädje !

Av Bea Andela - 23 oktober 2014 09:01

Har sovit extremt dåligt i natt ont i nacken ryggen och knä ( tån faktist ganska bra nu ) vilket gjort att jag vaknat och vänt på mig typ 100ggr.
Så trött är ingen underdrift , men nu är det bara att ta tag i dagen hoppa i ridkäderna och snygga till Kungen för det är dax att träna

Lev väl och rid med glädje !

Av Bea Andela - 22 oktober 2014 08:57

Igår tog jag tag i Gullans fötter, hon har ju gått framskodd. Det var hög tid att sko om henne och sen är hon väldigt tunn i sina bakfötter och ömfotad så det var lika bra att sko om hela henne, så nu är det gjort och hon var rätt ok att sko bak. Fram var hon jätte snäll :)
När jag ändå var i farten tömmkörde jag henne på baksidan, först hade vi lite olika åsikter om att jobba då Grålle stod på andra sidan logen och gnägga, men sen var hon med mig. Jag avslutade med att ta en sväng på töm till Kärrbetorp och tillbaka, duktig häst lämna gårdsplan utan beskymmrad idag.

Efter jobbet med Gullan var det dax att ta tag i den enorma hög tvätt, ren tvätt som skulle vikas och stoppas in i lådor och garderob. Jo just de tömde Willys garderob och dammsög och torka ur den , plockade bort sånt som INTE används och kasta lite T-shirt som var fula. Hur kan 2 vuxna personer skapa så mycket tvätt ?
Undrar om det är någon som smyg lägger med sin tvätt i min korg ?
Ja ja det är ju ett gäng hundar och katter som skitar ner åxå för att inte tala om HÄSTAR, oj vad jag önskar mig en stor maskin i stallet ........

Sen var det dax att gå ut och fixa stallet och rida Kungen Galope, som bjöd på en underbar tur, jobbade mycket med tempo växlingar i galopp runt majsfältet, undrar varför dom inte skördat majsen ännu. Det är lite halv tufft när man ser att majsen börjar vaja,,, man vet inte vad som kommer ut Rådjur, Vildsvin eller Älg. Det kan bli rejäl tempoväxling då ;)

Nu är det bara en tävling kvar i år och lusten att tävla har försvunnit, kanske för att jag är nöjd målen har ju uppnåtts, längtar lite efter vinterträningen och börja med byten ( vill inte börja så länge jag tävlar och har förvändgalopp i programmet )
I helgen har vi träningshelg med fler PRE och partbredPRE ska bli så roligt att se dom andra träna och bli super skoj att umgås med Mari , Cina och Milla
Lev väl och rid med glädje !

Av Bea Andela - 12 oktober 2014 00:00

Tävlingdax..
Vaknade och var inte så laddad för att tävla, så nöjd med dom sista resultaten.
Men men det var väl bara att pilla i sig frukosten och fixa klart allt , hade en sambo som var som tuggummi så vi var väl inte så kompatibla, hade tänkt att åka halv 12 kom iväg kvart över 12,,,, suck.
Ja ja väl där så han jag anmäla mig prata lite med folk och sen dax att göra ordning kungen.
Rider ju aldrig fram så länge , och idag passa det bra då jag mår piss i kroppen. Inget bra att snedbelasta i 5 veckor pga bruten tå.
Idag var han lite bökig innan allt var som jag ville och seg husse var inte någon hit då. Men väl på ryggen så var han fin, var riktigt tråkigt på framridningen trångt. Så jag valde att gå ut och så var dom sena så det blev alldeles för lång väntan, skrittade länge utanför ridhuset då kommer en gubbe och tränger sig fram med bil!!! Mitt där vi rider och parkerar och går ur bilen , då fick jag tokspel. Han går i sakta mak tillbaka till bilen och flyttar den.
Japp nu närma de sig och jag tog mig bort till banan igen , det är en smal passage med hästar i hagen jämte, en utmaning när man sitter på hingst.
Väl borta och in på banan var han inte så med mig hitta inte den fina känslan och han var på hugget som attan. Red mitt program inga större missar det var bara min känsla som inte var hundra.
Ut och bort till trailern och plocka av och fixa honom , då sambon säger att jag leder klassen. Ojdå!
Men det var lungt det var ju tyvärr inte prisutdelning till häst och jag som tagit med hans nya guldskydd och guldboots. Men vi VANN igen !
Herre Gud vilken känsla min fina hingst va du är duktig !

Lev väl och rid med glädje !

Av Bea Andela - 9 oktober 2014 16:28

Oktober är ju den rosa månaden bröstcancermånaden RosaBandet.
Så här kommer en rosa outfit.

Och då är det väl lika bra att lägga upp en färgkavalkad

Skapa flashcards