galopep

Alla inlägg under april 2013

Av Bea Andela - 6 april 2013 15:21

I torsdags åkte jag till Boxholms Ridhus skulle kolla hur det funka att åka ensam med honom, hade säkrat upp med Lotta där. Han tränade på att piaffera på vägen dit, annars gick de bra, skönt med övervakningskamera i trailern. Väl där tränsade jag och Lotta & Lydia hjälpte mig att lasta ur, vi gick till ridhuset med min vackra hingst. Jag hoppade upp och red och visade honom för Lotta & Lydia, tror dom tyckte han var fin. Jag har fortfarande inte riktigt hittat galoppknappen, så det blir lite så där med fattningarna, men det kommer bli bra när vi är synkade.
Efter en stund bestämde jag mig för att kolla hur han var när vi skulle passera andra hästar (hästarna gick i hagar runt ute ridbanan ), ridbanan bestod av snö is och vatten. Men han dansa fram som en kung, helt otrolig känsla kan knappt fatta att han är vår ! Men visst spände han upp sig och visa att han är hingst men inte alls som i Värnamo, och det tackar jag för.
Nu längtar jag efter att få visa honom för Lotta Esping & Sissi Lilja, längtar efter att komma igång att träna. Men min nacke är ju inte riktigt färdig för de än, då jag helst skulle väntat April ut med att rida.
Så det blir mycket lättridning och lära känna honom, och det är ju väldigt viktigt. Han börjar bli en riktig kelgris i stallet, när jag ryktar och fixar har han full koll på vart godisburken står. När man varit duktig får man en bit, han börjat lägga huvudet lite på sned och ber om en bit, så söt. Så gjorde min gamla hingst Nostradamus. (Gud va jag saknar den hästen, han var mitt allt) Galope är inte samma ras eller ens samma färg, men det är något visst med hingstar.

Av Bea Andela - 6 april 2013 13:07

Galopes öron innan!

Av Bea Andela - 6 april 2013 12:15

Galope och jag fortsätter med att rida i skogen och lära känna varandra. Och han tittar med stora ögon det ser olika ut varje dag då snön smälter sakta och förändrar naturen, det tittar fram kusliga stenar med mossa som ser skrämmande ut i Galopes ögon. Men värst är nog att det blir vatten av smält snö, vattenpölar är riktigt otäcka.När vi kom i godan ro och lyckats ta oss förbi dom otäcka mosstenarna, då flög en Fasanhöna upp, men i de fallet hoppa jag till mer än honom. Vidare så kommer vi till ett ställe då det är smältvatten som bildar en liiiiten bäck i diket som jag ska ta mig över, efter lite övertalning tog Galope ett jätte tigersprång och hoppa diket,väl på andra sidan blev det asfalt och han tvärnita och jag hamna på halsen. Men som den gentleman han är putta han tillbaka mig med sin hingstnacke, tack fina hästen för att du satte tillbaka mig i sadeln. Vidare hade smältvattnet bildat en lite sjö men ser ni de gick INTE det blev skänklevikning längs med hela vägen. När vi väl kom hem var jag lycklig alla skor kvar ! Mycket pyssel och inskolning i att frisera öronen med maskinsaxen, kan säga att han var inte helt nöjd......... Men ganska nöjd vi kunde ta lite av allt ludd.

Av Bea Andela - 5 april 2013 23:23

Ja den 2a ridturen gick längs viltstängslet längs med E4an, det va ju sista dagen av helgdagarna och väldigt mycket lastbilar.Det var väldigt läskigt att möta dom tyckte Galope. Fast det var inget mot när vi kom upp i skogen som var som värsta zoo just denna dag. Droppen var nog när våran stor älgtjur Helge stod där med sitt stora skovelhorn med 13 taggar och glodde på oss, jag kunde känna Galopes hjärta slå. Han frös fast i marken och jag kunde känna hans hjärta slå. Och var beredd på en sken tur hem, men han satt fast i marken så jag gjorde som vanligt och sjöng gamle svarten för Helge, som lomma upp för kullen. Sen fick jag min vackra hingst att smyga framåt, vi vände uppe i skogen och red hemåt och där på vägen stod Willy och mötte oss. Och fasiken om jag inte ridit av honom sen andra framskon idag, turat harmsna matte är hovslagare...........

Av Bea Andela - 5 april 2013 19:00

Söndag 31 MarsWilly fick ta första turen på Galope, en kort tur fram och tillbaka på vägen. Med hans Mor,Syster, systerdotter och Milla som publik.Det gick utmärkt. Och så var Galope ute i sin nya hage, vilket fick lugnt och sannast till, duktig häst. På kvällen tog jag en liten sväng i skogen på en mycket försiktig hingst som tyckte allt var mycket konstigt, och man är tvungen att gå på bron över E4an lite läskigt tur husse gick först!Och så travade vi iväg, och än en gång lyckades jag rida av honom en sko precis som när jag provred honom fast nu var det vänster fram. Det blir när jag ska göra halvhalt så hinner han inte undan fram, är lite lång bak åxå.Sen mötte husse upp och vi gick över läskiga bron igen. Skönt att va hemma och äta mycket mat och pusta ut i boxen.

Av Bea Andela - 5 april 2013 11:45

Lördagen den 30 mars kom då dagen då våran fina PRE Hingst Galope P skulle komma till Oss.Dagen började med kurs i Värnamo som starta kl 9. Så jag och min gode Vän Milla var uppe i ottan och körde mot Värnamo med trailern bakom bilen. I Gränna plockade vi även upp Frida som åxå skulle med kursen, tre glada tjejer på väg. (Jag var nog mest glad )Väl framme gick jag direkt för att hälsa på Sara och våran Kung, han var något uppstressad i boxen. Men så fin <3.När våra hjärnor var fullproppade med fakta om huvudet på PRE, var det dax att ta en lite titt igen på honom,kan inte fatta att han ska följa med hem.Eftersom kursen drog ut på tiden bestämde Sara och jag att hoppa över ridningen och bara ta visningen vid hand, för att sen åka hemåt åt varsitt håll denna Påskafton.Så kom vi då till visningen, OJ VILKET MONSTER SOM KOM UT UR BOXEN, jisses vad har vi köpt! In i boxen igen och byta huvdlag till en kapson, och han blev mer kontakt bar. Sara linade honom innan det var dax att in i manegen.Väl där skötte han sig och visade sig bra och fick bra kritik från domarna.Så kom vi då till det stora ögonblicket då han skulle följa med mig hem. Allt på boots , lindor och täcke. Och så klev han in och stod nöjd och åt hösilage. Många kramar senare åkte vi vidare mot Östergötland och Galopes nya hem. Inom Gränna och släppa av Frida, och köpa polkagrisar.Väl hemma var det första gången Willy såg våran nya häst live....... Och ut klev en Kung som talade om att nu är jag här!Väl i boxen började vi ta in dom andra hästarna, och han brösta upp sig rejält, var så duktig tog väl 1timme så var det lugnt i stallet och vi gick in.Inne firade vi med 3 rätters och Champagne!Mätta och belåtna natta vi våra hästar och en nöjd Galope stod lugnt och åt sin mat. Och jag kunde somna så gott!

Av Bea Andela - 4 april 2013 08:30

ska försöka att blogga om livet med PRE hingsten Galope P Den 17 Augusti 2012 väcktes tanken på just Galope då jag träffa Sara på Strömsholm, han var inte med dit men vi pratade om att jag ville ha en stor PRE för att tävla dressyr på.Sen dess har jag inte kunnat släppa honom med tanken, och innan jul var jag och provred honom.När jag kom ner till Pepino stod han i gången och jag kände direkt att detta är min häst, Camilla som var med var nog lika imponerad hon.Provred och gilla de jag kände.Sen en trevlig lunch och mycket prat, och vi pratade även om att jag var dålig och skulle operera min nacke pga att ryggmärgen var i kläm och att jag inte kunde köpa häst innan operationen och resultatet utav den,måste kunna gå efter op, och det är många månaders konvalescent.På väg hem fick jag ett meddelande av Sara som sa att han kunde stå kvar i träning tills jag var på benen. Så nu gällde de att komma på benen efter op och få tillbaka känseln i benen.Opererades 14 Januari, och jag tror jag meddelade Sara 3 dagar efter att det gått bra! Wiiiiiii nu var de sant han skulle bli MIN!Nu följer en låååååång väntan.......

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards