galopep

Direktlänk till inlägg 18 februari 2015

När tvivlet slår rot........

Av Bea Andela - 18 februari 2015 20:08

 

Har som sagt varit och tränat för Ubbe i Rappestad, och det gick kanon. Galope är så fin, vilken hingst alltså. Idag var det träning av samling och kunna komma ihop och ta små korta steg i alla gångarter och i övergångarna utan att sväva iväg i stora kliv. Det är svårt för en PRE hingst som vi jobbat med under 2 år med att bli större i gången så han kan hävda sig mot dom vanlig ridhästarna, men bara han kopplat vad den dåliga piloten på ryggen vill,,, så gick de lysande. Sen jobbade vi vidare med dom enkla bytena ( läs svåra😁) , men även här har han mognat under vintern, bara jag klarar att sitta kvar och inte falla ihop i bålen. Det är här nacken ställer till det för mig, jag tappar balansen när det kommer snett i nacken,blir så ledsen på denna kassa kropp, men Ubbe hjälpte mig så alla delar var på rätt plats, som han sa alla indigrenserna till kakan fanns där( frågade om jag hade ont i ett visst läge,,, jo så är det men det skulle jag aldrig erkänna ).,vidare blev det diagonal slutor i både trav och galopp som avslutades i arbetspiruett. Så fin häst jag har. Det är här tvivlet börjar slå rot, han är värd en bättre ryttare kanske bättre att sälja. Tvivlar på min egen kunskap och kompetens i det mesta och tanken dyker upp att det kanske är dax att hänga in stövlarna, och sluta med hästar.


Lev väl och rid med glädje brukar jag avsluta med, men idag känns det inte rätt utan det får bli......


Ja jag  vet inte känner mig helt tom.....



 
 
Ingen bild

Anne-Lie

18 februari 2015 22:50

Jag tror att Galope är alldes supernöjd med dig! "Bättre" ryttare får se sig om någon annan häst. Rid det det din kropp mäktar med, det är alldeles gott nog.

Bea Andela

20 februari 2015 07:57

Hi hi ja det får dom göra han lär nog stanna här, man kan ju inte sälja sina "barn" och jag fortsätter att kämpa ett tag till ?. Ha en toppen helg ?

 
Jossan

Jossan

19 februari 2015 10:13

Jag tror å andra sidan inte att din kung drömmer om att göra allt det där med en annan ryttare. Det är ju du som fått honom dit han är idag, och han verkar ha det så bra hos dig. :-)

http://himmelskadrommar.bloggplatsen.se

Bea Andela

20 februari 2015 07:55

1000 tack Jossan?. Ha en toppen dag ?

 
Ingen bild

Caroline

19 februari 2015 21:30

Hej. Följer din blogg och tycker du är grym som hänger i. Har massor med kroppen så jag vet att allt kan vara piss. Du älskar och trivs med din häst och han trivs med dig och ni verkar utvecklas hela tiden. Heja dig

Bea Andela

20 februari 2015 07:54

Hej! Tack för ditt Pepp ?. Och utan mina hästar hade det aldrig gått. Tråkigt att du åxå har ont i kroppen, men hoppas du får en fin helg ?

 
Ingen bild

Ana

20 februari 2015 02:07

Hej !
Vi känner inte varandra MEN jag har följt dig sen du köpte din stolta gråa hingst:-)
Ramlade över bland bloggar & hittade Pepino.....❤️
Tvivla ALDRIG på din varken hästhållning , ridning eller kunskap, du är den som ska ha honom , du gör honom rätt i ALLA lägen , din kropp säger ngt annat men kanske är det hästarna som får dig att hålla ut i många lägen. Jag önskar innerligt att din svårt drabbade kropp fick frid & att du fick njuta av livet som vi alla andra när man inte har krämpor. Du är så stark att jag skäms när jag läst vad du går igenom VARJE DAG....var klagan jag för är en droppe i havet i jämförelse....blir inspirerad av dig , håll ut, du gör honom rätt & du är den ende!!!!!!!!!!!❤️

Bea Andela

20 februari 2015 07:52

Men oj nu blev jag lite generad?. Och tack, ja jag älskar verkligen min KungGalope och mina andra hästar och djur ??. Det är det som håller mig på benen. Och vad roligt att du följer oss. Vad har du själv för häst ? Eller vad gör dig intresserad av just Galope ?
Ha en toppen dag ?

 
Ingen bild

Ana

20 februari 2015 20:35

Hej Bea, "gamla" tanten som jag är så var jag med i stridens hetta under tidig 2000-talet i fälttävlan & hade som du har nu en hingst vid namn Raz Am Shejk 0X. VI vann SM i dressyr för OX & kom tvåa i hoppning, men det var fältet som gjorde honom till segrare & kung & som han älskade sitt fält. Vid ett semenarium när Två faldig OS mästare Mark Todd sa -när hästen älskar sitt arbete är det inte svårt alls!!! Det gäller bara för oss tvåbenta att fatta det!
Min högt älskade hingst är borta sen länge & jag saknar honom än idag😔
Idag har jag en Lippezanarkorsning som jag har stressat upp lite så jag har fått rannsaka mig & ta tillbaks honom till ruta ett, men tålamod har jag & med ett register med både hopp & dressyr väntar jag tålmodigt tills vi är i fas. Nu i efterhand vet jag att mitt jobb & otrygghet & allt för stort ansvar utan att kunna dela med mig gjorde att jag till slut stod med hemnyckeln i dörren & undrade om jag var hemma eller skulle låsa för att åka,,,.. Skiten fick min älskade Notas ta & det blev sååååå fel . Detta är för snart två år sen men vi är på väg tillbaks, sakta men säkert.
Men Galop påminner mig så mycket om min älskade Shejk, Galop's vilja att göra allt för dig är en känsla som är utöver det vanliga, precis som du beskriver hans känsliga sätt att känna efter vad du vill & Jans acceptans är älskvärd❤️
Sen är han SNYGG bara det.......
Fortsätt Bea med det du gör! Det inspirerar ❤️
Ha en underbar helg🌞

Bea Andela

23 februari 2015 20:35

Härligt ! Vid den tiden red jag åxå fälttävlan hade ett skimmel sto som hette Charisma som sen fick en kolsvart hingst med stjärn som hette Nostradamus som jag sen tävlat alla discipliner på.
Och vad härligt att Galope och jag kan inpirera dig ?. Jobba på och ha roligt ?

 
Ingen bild

Ana

23 februari 2015 22:10

Måste då fråga dig Bea, jag tycker jag känner igen din fälttävlans häst Charisma's namn . Vi var i Mantorp-Åkerbo på lag Sm bland stora hästar & till min lycka tog Shejk 4:e plats individuellt & hjälpte upp sitt lag från 10:e till 8:e plats😃
Var ni möjligtvis där med?

Bea Andela

24 februari 2015 13:49

Då red jag nig på sonen Nostradamus ?

 
Ingen bild

ulrika v

26 februari 2015 17:29

förstår att tvivlen kan komma ibland, men som alla andra som kommenterat ditt inlägg:
ni två om några häst och ryttare hör verkligen ihop. har följt er sen du köpte honom och läste om honom innan han kom till dig. han verkade vara en härlig häst hos sin uppfödare och han verkar verkligen ha utvecklats hos dig/er. hos dig så verkar han få väldigt mycket kärlek och uppmärksamhet och han ser verkligen ut att trivas :D
är så himla mysigt att se era skogsturer du filmar från hans rygg :D
även om den dagen kommer att du inte kan rida honom så är jag helt säker på att han kommer fortsätta att ha det bäst hos dig :D
ni två har ett band utöver det vanliga och jag hoppas att det bandet kommer få fortsätta många, många år till.
ni två är ett. det var verkligen meningen att ni skulle få vara tillsammans :D

Bea Andela

27 februari 2015 00:54

Tack Ulrika vad gullig du är ?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bea Andela - 26 november 2015 13:50


Nu har Galope vintervilat i nästan 3 veckor, och både han och jag längtade ut i skogen. Stod länge och ryktade min kung , har inte blivit så mycket pyssel med honom då jag inte varit hemma. Kungen nöjt av att ha sin matte för dig själv, och varje d...

Av Bea Andela - 17 oktober 2015 13:18

Upp i ottan och iväg till Askersund med Galope. Första klassen var LA:3 och han var så med mig och jag hade en härlig känsla. Gick upp i ledning och slutade 3a till sist. Var så nöjd och hade en härlig känsla hela programmet. Tyvärr var priset det...

Av Bea Andela - 5 oktober 2015 22:47

Trollet är helt underbar och är ett A-barn i allt hon gör. Hon har fått börja stå en stund i egen Box och är helt cool och äter och lägger sig och sover helt lugnt. Men jag har aldrig hört någon klucka i sig mjölk så länge när dom släpps ihop igen ef...

Av Bea Andela - 2 oktober 2015 09:01


Idag är det 25 år sen.25 år av oändlig saknad.25 år av en otröstlig sorgJag har fortfarande svårt att ta in att Du inte finns, svårt att förstå att jag har klarat 25 år utan DigTiden går men, i mitt huvud står tiden still, allt är lika tydligt som de...

Av Bea Andela - 25 september 2015 20:37


Ja jag tycker det var nödvändigt Anna! Och jag är glad och stolt över min Pepino häst och det är tradition att man märker spanska hästar och jag kommer göra det igen. Och jag tycker det är skit snyggt ! ...

Skapa flashcards