galopep

Alla inlägg den 6 april 2013

Av Bea Andela - 6 april 2013 17:26

Spända var nog både Willy och jag när vi skulle sadla ut dom båda grå på en gemensam tur i skogen. Då Grålle är ranghög som attan kändes de lite spännande att rida ut ihop. Vi ställde varsin grå på gången och Galope var otålig och bufflig. Och Grålle stod som ett tänt ljus. Japp sadlade och klara var de bara att swinga sig upp, först jag på Galope och sen Willy på Grålle. Första biten red jag först, efter 500m red Willy om ,sen låg jag snett bakom och de har aldrig varit så lätt att hitta galoppknappen som nu. Det gick gööör bra och jag är så lycklig!
En mycket trött Galope fick gå in i sin box och äta, medan Grålle var lite lätt uppvärmd, så han fick gå ut och sätta unghästen på plats.
Och vi är värda kaffe och bulle.
Tänk att en häst kan göra en så glad!
Tror de vankas kärlek banne mig !

Av Bea Andela - 6 april 2013 17:12

Så var öronen trimmade inget ludd kvar!
Fast det kosta en knapp i ridbyxorna .

Av Bea Andela - 6 april 2013 15:21

I torsdags åkte jag till Boxholms Ridhus skulle kolla hur det funka att åka ensam med honom, hade säkrat upp med Lotta där. Han tränade på att piaffera på vägen dit, annars gick de bra, skönt med övervakningskamera i trailern. Väl där tränsade jag och Lotta & Lydia hjälpte mig att lasta ur, vi gick till ridhuset med min vackra hingst. Jag hoppade upp och red och visade honom för Lotta & Lydia, tror dom tyckte han var fin. Jag har fortfarande inte riktigt hittat galoppknappen, så det blir lite så där med fattningarna, men det kommer bli bra när vi är synkade.
Efter en stund bestämde jag mig för att kolla hur han var när vi skulle passera andra hästar (hästarna gick i hagar runt ute ridbanan ), ridbanan bestod av snö is och vatten. Men han dansa fram som en kung, helt otrolig känsla kan knappt fatta att han är vår ! Men visst spände han upp sig och visa att han är hingst men inte alls som i Värnamo, och det tackar jag för.
Nu längtar jag efter att få visa honom för Lotta Esping & Sissi Lilja, längtar efter att komma igång att träna. Men min nacke är ju inte riktigt färdig för de än, då jag helst skulle väntat April ut med att rida.
Så det blir mycket lättridning och lära känna honom, och det är ju väldigt viktigt. Han börjar bli en riktig kelgris i stallet, när jag ryktar och fixar har han full koll på vart godisburken står. När man varit duktig får man en bit, han börjat lägga huvudet lite på sned och ber om en bit, så söt. Så gjorde min gamla hingst Nostradamus. (Gud va jag saknar den hästen, han var mitt allt) Galope är inte samma ras eller ens samma färg, men det är något visst med hingstar.

Av Bea Andela - 6 april 2013 13:07

Galopes öron innan!

Av Bea Andela - 6 april 2013 12:15

Galope och jag fortsätter med att rida i skogen och lära känna varandra. Och han tittar med stora ögon det ser olika ut varje dag då snön smälter sakta och förändrar naturen, det tittar fram kusliga stenar med mossa som ser skrämmande ut i Galopes ögon. Men värst är nog att det blir vatten av smält snö, vattenpölar är riktigt otäcka.När vi kom i godan ro och lyckats ta oss förbi dom otäcka mosstenarna, då flög en Fasanhöna upp, men i de fallet hoppa jag till mer än honom. Vidare så kommer vi till ett ställe då det är smältvatten som bildar en liiiiten bäck i diket som jag ska ta mig över, efter lite övertalning tog Galope ett jätte tigersprång och hoppa diket,väl på andra sidan blev det asfalt och han tvärnita och jag hamna på halsen. Men som den gentleman han är putta han tillbaka mig med sin hingstnacke, tack fina hästen för att du satte tillbaka mig i sadeln. Vidare hade smältvattnet bildat en lite sjö men ser ni de gick INTE det blev skänklevikning längs med hela vägen. När vi väl kom hem var jag lycklig alla skor kvar ! Mycket pyssel och inskolning i att frisera öronen med maskinsaxen, kan säga att han var inte helt nöjd......... Men ganska nöjd vi kunde ta lite av allt ludd.

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards